Ungefär vartannat år genomför Calectro en kundnöjdhetsmätning. Syftet med kundundersökningen är att identifiera, mäta och utveckla våra framgångsfaktorer samt att identifiera och följa upp områden med förbättringspotential.
Våren 2022 genomförde vi senaste mätningen. Resultatet var bättre än någonsin, vilket känns jätteroligt. Det innebär dock inte att vi sitter nöjda utan ger ett bevis på att vi jobbar åt rätt håll.
Det är viktigt för oss att få veta vad våra kunder tycker och vad vi kan göra för att bli ännu bättre. Ett stort tack till alla som var med och deltog i undersökningen!
På frågan ”Hur nöjd är du totalt sett med Calectro?” har vi nu bara nöjda kunder med över hälften Mycket nöjda kunder, vilket känns fantastiskt.
Betygsskala från 1-5
Definition från undersökningsbolaget:
Betyg 5 (mörkgrön) – Mycket nöjda kunder
Dessa kunder är mycket nöjda, ni överträffar deras förväntningar och de är mycket lojala. De är era ambassadörer och rekommenderar er aktivt till andra.
Betyg 4 (grön) – Nöjda kunder
Ni uppfyller kundernas förväntningar och de rekommenderar er vid förfrågan.
Betyg 3 (gul) – Varken nöjda eller missnöjda kunder
Dessa kunder varken klagar på er eller rekommenderar er. Ni är ett av flera alternativ och kunderna är ofta priskänsliga.
Betyg 1-2 (mörkröd och röd) – Mycket missnöjda och missnöjda kunder
Dessa kunder är missnöjda, ni uppfyller inte deras krav och förväntningar och de sprider missnöjet till andra.
(grå) – Vet ej
Inom speciellt några områden utmärker vi oss lite extra.
I årets undersökning kommer frågan om ”Snabbt kontakt med rätt person” allra högst upp, med hela 92% nöjda kunder, varav 72% är mycket nöjda. Vi är glada att höra att både vår kompetens och support är hög och kommer alltid ha som mål att ge bästa möjliga service.
Tätt inpå kommer ”Kvaliteten på Calectros produkter”, även här med 96% nöjda kunder och över hälften mycket nöjda. Våra produkter och kundanpassade koncept är ett resultat av många års erfarenhet av egen utveckling och tekniklösningar från uteslutande ackrediterade svenska tillverkare.
”Leveranstid och leveranssäkerhet” är ett annat område där vi utmärker oss lite extra. Vi förstår att punktliga leveranser är viktigt för våra kunder och strävar alltid efter snabba och effektiva leveranser enligt kunden specifika önskemål.
Självklart finns det även områden där vi behöver vässa oss och blir ännu bättre. Exempel på det är vårt Produktsortiment där 24 % av de tillfrågade känner att de saknar produkter och önskar att vi hade ett bredare sortiment och fler olika typer av givare.
Detta känns som den bästa frågan att ha mest kvar att jobba på. Calectro har genom åren designat och producerat en mängd produkter både för egen försäljning och för kunds räkning. Vår målsättning är att ha en tät och lyhörd relation till våra kunder. Finns inte produkten på marknaden, kan vi tillsammans utveckla den.
En annan fråga handlade om vår e-handel, där vi frågade om det känns viktigt att kunna beställa av Calectro på nätet. 34% ansåg att det är viktigt eller mycket viktigt, för 24% spelar det ingen roll eller man vet inte och för resterande 42% känns det inte viktigt. Vi märker dock att fler och fler registrerar ett e-handels-konto så för oss känns det bra att kunna erbjuda en webbshop, så att vi underlätta för de kunder som önskar det. Vill du veta mer eller registrera ett kontor, läs mer här.
Vi frågade även om vår närvaro på sociala medier. Merparten svarade att det inte känns prioriterat medan andra menar att det är det som är framtiden och viktig kanal för kommunikation. Till exempel vill man få tillgång till fler installationsvideos och få information om både nya och befintliga produkter. Detta ser vi som en spännande möjlighet och ser fram emot att kunna erbjuda mer av framöver.
Gå gärna in och följ oss på Linkedin, Facebook, Instagram och YouTube, så ses vi där!